Komponen dan Metode Penyusunan Kamus Hifdz al-Mufrodat (Menghafal Kosakata)

Authors

  • Anis Nurma Sabila Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Abdul Muntaqim Al Anshory UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.31503/madah.v14i1.538

Keywords:

component, dictionary, lexicography, compiling method

Abstract

As a dictionary used as a guide in PPQ Nurul Huda for 10 years, the 'Hifdz al-Mufrodat Dictionary has never experienced changes or additions that are tailored to user needs. This study aims to evaluate the contents of the dictionary with the aim that the 'Hifdz al-Mufrodat Dictionary can become an interesting and effective learning resource. This study uses library research methods with the research object being the 'Hifdz al-Mufrodat Dictionary. The results of the study show that the 'Hifdz al-Mufrodat (Memorizing Vocabularies)' Dictionary component still has three parts even though it only fulfills a small part of the stated standard component criteria. Regarding the method of compiling the dictionary, this dictionary is compiled using a different system in each chapter. Thus, this dictionary is compiled thematically on a small scale. Taking into account some of the deficiencies and the many components that have not been included in the dictionary, this dictionary should be updated and readjusted to user needs, in this context means PPQ Nurul Huda students and the curriculum that covers them.

References

Aflisia, N., & Harahap, P. (2019). “Eksistensi Bi’ah Lughawiyah sebagai Media Berbahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Muhadatsah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Curup”. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 8(1), 42–57. https://doi.org/10.15294/la.v8i1.32545

Andayani, S. (2019, September 11). “Penyusunan Kamus Bahasa Bawean dalam Mendukung Perkembangan Literasi Buku Cerita Rakyat Bawean”. Seminar Leksikografi Indonesia. http://repository.upm.ac.id/id/eprint/865

Arelita. (2015). Panduan Dasar Mewarnai untuk Pemula. Kawan Pustaka.

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). “Metode-Metode dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif”. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181

Dewandono, W. A. (2020). “Leksikologi dan Leksikografi dalam Pembuatan dan Pemaknaan Kamus”. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajarannya, 7(1), 16–26. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/paramasastra.v7n1

Fathanah, K., Bigadaran, S., Hasan, N., & Wargadinata, W. (2021). “Penggunaan Kamus Musa’id Lil Arabiyah Baina Yadaik sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Mahasiswi Semester Satu STAI AS-SUNNAH Medan Tahun Ajaran 2019”. Shaut Al-’Arabiyah, 9(1), 61–68. https://doi.org/doi.org/10.24252/saa.v9i1.20019

Harun, U. B. (2019, Oktober 5). “Analisis Komponen Kamus Al-Mufied Indonesia-Arab Perspektif Dr. Ali Al-Qasimy”. Konferensi Nasional Bahasa Arab (KONASBARA). http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/531

Hayani, F. (2019). “Leksikografi Arab (Sebuah Kajian Linguistik Terapan)”. Shaut Al-’Arabiyah, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.7786

Izzan, A. (2015). Metodologi Pembelajaran Arab. Humaniora.

Lestari, G. (2022). “Model Pembelajaran Bahasa Arab dalam Kamus Santri Baru untuk Meningkatkan Penguasaan Mufradat di Pondok Pesantren Modern”. Hamka Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 1–9. https://www.jurnal.stitmubatam.ac.id/index.php/hamka/article/view/19

Moleong, L. J. (2015). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Aplikasi Disertai Contoh Proposal). UPN Veteran Press.

Nasarudin. (2020). “Penggunaan Kamus Dwibahasa sebagai Sumber Belajar dalam Penguasaan Kosakata Arab Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Muhammadiyah Mataram”. Prosiding Seminar Nasional: Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 229–240. https://jurnal.saburai.id/index.php/PSN/article/view/828/643

Nasyithoh, S. G. N., Aini, S. M. N., Thayyib, & Huda, M. M. (2021). “Perspektif Dr. Ali Al-Qasmy pada Kamus Akbar Bahasa Arab (Indonesia-Arab)”. Shaut Al-’Arabiyah, 9(2), 233–244. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/saa.v9i2.24202

Paksi, D. N. F. (2021). “Warna dalam Dunia Visual”. IMAJI: Film, Fotografi, Televisi & Media Baru, 12(2), 90–97. https://doi.org/https://doi.org/10.52290/i.v12i2.49

Ramadani, S., & Ofianto. (2019). “Pengembangan Kamus Mnemonic sebagai Sumber Belajar Sejarah Indonesia di Sekolah Menengah Atas”. Halaqah, 1(2), 103–120. https://doi.org/10.5281/zenodo.3347082

Ratna, N. K. (2010). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Pustaka Pelajar.

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sujarno. (2016). “Leksikografi Indonesia: Konsep Dasar, Fungsi, Isi, dan Jenis Kamus”. Inovasi, 18(1), 49–58. https://journal.uwks.ac.id/index.php/inovasi/article/view/588

Suryadarma, Y., & Fakhiroh, A. Z. (2020). “Optimalisasi Penggunaan Corpus Linguistics dalam Penyusunan Kamus Az-Ziro’ah sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab”. Internasional Seminar on Language, Education, and Culture (ISoLEC) 2020 Proceeding: New Ideas and Trends in Language, Education, and Culture, 123–128. http://isolec.um.ac.id/proceeding/index.php/issn/article/view/59

Takdir. (2020). “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab”. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 2(1), 40–58. https://doi.org/https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.290

Taubah, M. (2019). “Maharah dan Kafa’ah dalam Pembelajaran Bahasa Arab”. Studi Arab, 10(1), 31–38. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/studi-arab/article/view/1765

Taufiqurrochman, R. (2015). Leksikologi Bahasa Arab. UIN-Maliki Press.

Wahida, B. (2017). “Kamus Bahasa Arab sebagai Sumber Belajar (Kajian terhadap Penggunaan Kamus Cetak dan Kamus Digital)”. At-Turats, 11(1), 58–71. https://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/atturats/article/view/870

Widodo, A., & Janah, N. (2022). “Pengembangan Kamus Mini Kosakata Arab-Indonesia untuk Membantu Pembelajaran Bahasa Arab Kelas X MA Plus Sunan Drajat 7 Gesikharjo Palang Tuban”. Ummul Qura: Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 17(2), 16–30. https://doi.org/https://doi.org/10.55352/uq.v17i2.641

Published

2023-04-30

How to Cite

Sabila, A. N., & Al Anshory, A. M. (2023). Komponen dan Metode Penyusunan Kamus Hifdz al-Mufrodat (Menghafal Kosakata) . Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 14(1), 34–47. https://doi.org/10.31503/madah.v14i1.538